آخرین اخبار
کد مطلب: 73195
کارشناسان از ضرورت پيوند عميقتر اين دو مؤلفه ميگويند تلاقي جامعه و رسانه ملي در کارگاههاي تلويزيوني
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 932

به گزارش سلام لردگان

دراين ميان به نظر ميرسد که تأکيد کارشناسان بر بهرهوري افزونتر از رسانه ملي در اين زمينه روز به روز بيشتر ميشود، به گونهاي که ميتوان از جديدترين پيشنهادهاي کارشناسان دراين موضوع را تشکيل و برگزاري کارگاههاي خانواده در تلويزيون دانست؛کارگاههايي که به باور کارشناسان حوزه جامعهشناسي وحوزه ارتباطات هم به نفع خود جامعه خواهد بود و هم وجه تخصصيتري به رسانه ملي ميدهد.

حاکمان قلب جامعه حلال مشکلات ميشوند
دراين زمينه علي فرهادي، استاد دانشگاه و جامعهشناس، براين مسئله تأکيد ميکند که در عصري که رسانه بر قلب جامعه حکومت ميکند بايد مشکلات جامعه را هم از دريچه رسانهها حل کرد. اين استاد دانشگاه در ادامه ميافزايد: بخش قابل توجهي از اساتيد امروز حوزه جامعهشناسي براين باورند که در صورت برنامهريزي ميتوان از رسانه ملي به عنوان بهترين ابزار براي بررسي و حل مشکلات جامعه و خانواده بهره برد. در واقع وقتي چنين مسائلي وارد جزئيات ميشود و طرحي همچون برگزاري کارگاه خانواده مطرح ميگردد اين مسئله به ذهن متبادر ميشود که رسانه ملي يک پتانسيل فوقالعاده دراين زمينه است. همانگونه که يک رفتار ناپسند اجتماعي مانند موج در جامعه بحران ايجاد ميکند، جامعهشناسان ميتوانند از طريق قدرت فراگير رسانه ملي موج آگاهيبخشي در مقابل اين امراض اپيدميگونه اجتماعي ايجاد کنند.

همچنين اين استاد دانشگاه در پاسخ به اين سؤال که دقيقاً منظور از «کارگاه خانواده تلويزيوني»چيست ؟به سابقه نيمهکاره اين موضوع در برنامه سيماي خانواده اشاره ميکند و ميگويد: چند سال پيش در سيماي خانواده و برنامه تصوير زندگي به صورت ناقص و کمرنگ شاهد چنين چيزي بودهايم. اما موضوع مدنظر ما برنامههاي کلانتر و منظمتري است تا طي آن هم بتواند با عميقتر شدن روند بررسي، ريشههاي مسائل و دغدغهها کشف شود و هم راهحلها به خانواده ارائه گردد.
در واقع اين کارگاههاي آموزشي بايد چيزي بيشتر از کلاسهايي باشد که در بيرون برگزار ميشود و برخي شهروندان طبقه بالا براي شرکت درآن هزينه پرداخت ميکنند چراکه کارشناسان حوزه جامعهشناسي دراين برنامهها به دنبال بررسي مشکلات و ارائه راهحل به کل جامعه هستند. از طرف ديگر اين برنامه ميتواند براي مديران که تخصصي در حوزه جامعه شناسي و راهحلها ندارند بسيار مفيد باشد.

کارگاهي با نتيجه برد –برد براي رسانه ملي
فرهادي در ادامه از يک بسته چند وجهي دراين باره سخن ميگويد و بر اين مسئله تأکيد دارد که اين کارگاههاي جامعهشناسي در رسانه ملي چندين وجه بايد داشته باشد، به نحوي که ابتدا مشکلات شناخته شود، سپس براي خانواده ريشهها و نکات منفي مطرح گردد و آنگاه است که اين کارگاهها بايد به سراغ راه حلها و آموزش خانواده بروند. اين کارشناس حوزه اجتماعي علاوه برطي اين مراحل پروسهبندي شده ميگويد:به عنوان نمونه بسياري از مشکلات و بزهکاريها ناشي از طرد شدن فرزندان از فضاي خانواده است و اين مسئله به نوعي آغاز کننده آن بزهکاري اجتماعي محسوب ميشود. در اينجا نياز خواهد بود که در فضايي مانند اين کارگاههاي تلويزيوني به طور کامل و آسان فهمي براي خانواده نحوه برخورد با فرزندان در موقعيتهاي مختلف شرح داده شود تا بتوان جامعه را از چنين آسيبهايي دور نگاه داشت.

پيش به سوي سياست زدايي و اجتماعي شدن
پيام بخشي، کارشناس حوزه ارتباط با اشاره به اينکه «کارگاههاي خانواده و جامعه» در رسانه يک فرصت مناسب براي شبکههاي مختلف تلويزيوني است براين مسئله تأکيد دارد که در جهان امروز، تمام رسانههاي حرفهاي سعي در ايجاد ارتباط ذهني با کف جامعه دارند چراکه آنها به خوبي از اين مسئله که همزمان با ارائه رسانهاي نخبه جامعه هم رشد کند آگاه هستند و به همين دليل به سمت انواع و اقسام برنامههاي اجتماعي روي ميآورند. در واقع برگزاري چنين کارگاههايي در هر رسانهاي ميتواند آن را از سياستزدگي و غرق شدن محض در مسائل سياسي نجات دهد. به واقع اين مسئله يعني فرار رسانهها از سياست و اکتفا به آن در شبکههاي تخصصي روز به روز در حال گسترش است. اين در شرايطي اتفاق ميافتد که درآن سوي ماجرا رسانهها هر روز بيش از هر زمان ديگري به سوي اجتماعسازي وتوليد محصولات اجتماعي گام بردارند.

صحبتهاي بخشي درباره اين مسئله در حالي بيان ميشود که تمام کارشناسان حوزه رسانه بر اين مسئله يعني فرار از غرق شدن در فضاي سياسي و لزوم راهاندازي چنين برنامههاي اجتماعي توافق دارند و حتي آن را از ملزومات امروز رسانه ملي ميدانند.
دراين بين نبايد از اين مسئله هم غافل شد که بخش قابل توجهي از جمعيت ايران جوان است و اين بخش جوان بيشترين مخاطب رسانه ملي را در سراسر ايران تشکيل ميدهند؛ مخاطباني که با برنامههاي اجتماعي و فرهنگي به ويژه برنامههايي همچون «کارگاههاي خانواده رسانه ملي» راحتتر ارتباط برقرار خواهند کرد که اين مسئله در مجموع به نفع رسانه ملي تمام ميشود.

رضافرخي

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس